Bejelentkezés

Friss hozzászólások

Une calculatrice, ou calculette, est une machine concue pour simplifier, et fiabiliser, des operations de calculs.
Nyomtatóbarát változatPDF változat
Akasztófa

Résztvevök:

1 játékvezeto
3 gyilkos (16 játékos felett 4)
7-12 'ártatlan'
1 rendor

A játék során nappalok és éjszakák váltakoznak, éjszaka a gyilkosok gyilkolnak, nappal kemény vita során egy gyilkosnak tuno egyént fel lehet akasztani. A játék alapfeltétele, hogy mindenki tudja az összes többi játékos nevét. Az élvezeti értéket növeli, ha kicsit jobban is ismerik egymást a játékosok.

A játékvezeto:

A játékba nem szólhat bele, csak irányít. O az egyetlen (a halottakon kívül) akinek végig nyitva van a szeme. Ez a szerep unalmasnak tunhet, de személyes tapasztalatból mondhatom, hogy sokszor legalább olyan érdekes, mint a játékosoké.

A gyilkosok:

Általában hárman vannak, a céljuk, hogy minél több ártatlant öljenek meg az éjszaka sötétjében. Ehhez a 'nulladik éjszaka' (ld késobb) minél érthetobb, de ugyanakkor nem túl feltuno gyilkolási stratégiát kell készíteniük.

A gyilkolás:

A gyilkosok, ahogy illik, éjszaka gyilkolnak. Minden éjszaka a játékvezeto elkezdi sorolni a még élo játékosok neveit. Közben a játékvezeto ádázul figyeli a gyilkosok jelzéseit. Amikor a felsorolás a kívánt névhez ér, a gyilkosok valamiképp (kézzel, lábbal, ujjal...) jelzik a játékvezetonek, hogy az illeto játékost meg kívánják ölni. Haláleset csak akkor van, ha az összes még élo gyilkos jelez az adott névnél. Egy éjszaka minden gyilkos két névnél jelezhet, de amennyiben halál áll be, a felsorolásnak azonnal vége. Azaz egy éjszaka max. 1 ember halhat meg.

A stratégia:

Az úgynevezett nulladik éjszakán a gyilkosok megállapodhatnak stratégiájukban, azaz abban, hogy milyen sorrendben végeznek áldozataikkal. Ehhez a játékvezetotol engedélyt kapnak (de csak és kizárólag ezen az éjszakán), hogy kinyissák szemüket. Ekkor persze (a játékvezeton kívül) csak a gyilkosok szeme van nyitva (ld az éjszakánál). Valami módon tehát, ami lehet mutogatás, szájmozgás megállapodnak a gyilkosok abban, hogy mi legyen a gyilkolás sorrendje. Minél több zajjal jár ez a muvelet, annál nagyobb a gyilkosok lebukásának veszélye!

A rendor:

Belole egy van. Feladata, hogy amennyiben tudomására jut a gyilkosok kiléte, megpróbálja felakasztásukat kieszközölni. Ehhez felfedheti saját kilétét, de ez nem kötelezo, sot néha veszélyes is. A rendor természetesen többlet információkat kaphat. Minden éjszaka, miután a gyilkolászás befejezodött, de még mielott a nappal megkezdodne, a játékvezeto felszólítja a rendort, hogy nyissa ki a szemét és mutogatással kérdezzen rá egy tetszoleges játékostársra, hogy az gyilkos-e vagy ártatlan. A játékvezeto a kérdésre megfelelo fejbólintással válaszol, majd felszólitja a rendort, hogy újra csukja be a szemét. A rendor megkérdezését a játékvezetonek akkor is el kell végeznie, ha a rendor esetleg már meghalt, hogy ez utóbbi ne derüljön ki.

Az akasztás:

Erre nappal van lehetoség. Kettos célt szolgál. Egyrészt egy "természetes" védekezési forma a gyilkosok ellen. Másrészt, ha a gyilkosok elég ügyesek, ezúton még több ártatlan embertársuktól szabadulhatnak meg. Akasztást a játékvezeto rendel el akkor, ha jogos igény jelentkezik. Ekkor titkos szavazás következik, azaz mindenki becsukja a szemét, és a névsorolvasás közben annál teszi fel a kezét, akit akasztani szeretne. Mindenkinek csak egy szavazata van. Akire több mint a szavazók fele szavaz, az fel van akasztva, azaz meghalt. Az akasztás végeztével a játékvezeto fel kell hogy sorolja, hogy ki kire szavazott. A titkosság csak azt a célt szolgálja, hogy egymást ne befolyásolják a játékosok.

Éjszakák és nappalok:

A játék folyamán éjszakák és nappalok váltogatják egymást. A váltást mindig a játékvezeto jelzi. éjszaka minden játékosnak csukva van a szeme (gyilkosoknak is). Csupán a rendor nyithatja ki a szemét, amikor erre a játékvezeto felszólítja. Az egyetlen éjszaka, amikor a rendorön kívül még a gyilkosok is kinyithatják a szemüket, az un. nulladik éjszaka. Ekkor gyilkolás helyett a gyilkosok kinyithatják a szemüket és megbeszélhetik a stratégiát (ld. ott). Nulladik éjszaka a rendor csak felfedi kilétét (miután a gyilkosok becsukták szemüket), de nem kérdez. Nappal mindenkinek nyitva van a szeme, és meg lehet beszélni hogy ki gyanús, kit kéne akasztani, stb. Ezen kívül nappal kerül sor az akasztásra is, ha van rá igény.

No és a játék menete:

A játékvezeto egy adag kártya segítségével "kijelöli" a gyilkosokat és a rendort. Ehhez kioszt mindenkinek egy-egy kártyát és az elore megbeszélt speciális kártyák tulajdonosai lesznek a gyilkosok illetve a rendor (pl. az ászok gyilkosok, a piros hetes rendor). Ekkor jön a nulladik éjszaka. A játékvezeto felszólít mindenkit, hogy csuka be a szemét. Miután mindenki becsukta a szemét, a gyilkosok felszólítást kapnak, hogy nyissák ki szemüket. Ekkor megtörténik a stratégia megbeszélése. Miután a gyilkosok a játékvezeto felszólítására újra becsukták szemüket, a játékvezeto felszólítja a rendort, hogy fedje fel magát (ekkor még nem kérdezhet). Miután a rendor újra becsukta a szemét, itt az elso nappal, szemeket kinyitni, meg lehet beszélni, ki milyen gyanús hangokat hallott, ki gyanús, stb. Akár már ilyenkor is lehet akasztani. Ha mindenki elmondta a mondanivalóját, akkor jöhet az elso éjszaka. Mindenki (a gyilkosok is!) becsukja a szemét (a játékvezeto persze nem). A játékvezeto el kezdi sorolni a neveket, és ahol a gyilkosok egyszerre jeleznek, ott megáll, az az illeto meghalt. Ekkor a rendor kinyithatja a szemét, kérdezhet, majd újra becsukja a szemét es jöhet az újabb nappal...

A játék vége:

A játéknak vége van, ha:
1. Több gyilkos marad mint ártatlan (itt a rendor is persze ártatlan)
2. Már csak egy gyilkos marad
3. A gyilkosok két egymást követo éjszaka nem gyilkolnak. (Nem jeleztek mind egyszerre egy adott névnél.)
Az elso esetben a gyilkosok nyertek, a másik kettoben az ártatlanok.

Leírás: Ungár Dani ('A játék szabályai a következoek') ungar@argon.mpibp.uni-frankfurt.de

Kiegészítések:

Nálunk kötelezo 1-1 embert akasztani MINDIG, ettol élvezetesebb lesz a játék. Ádázabb vita alakul ki.

A gyilkosok a 0. éjszaka nem megbeszélhetnek meg általános taktikát, ugyanis ekkor csak a zajok éjszakái segíthetnek, hanem NAPPAL kell valahogy egymás tudtára adniuk a dolgot (és utána ki-ki emlékezzen vissza az elozo nappalra). Persze ezért egy nappal 5-10 perc kell hogy legyen (játékvezeto dönt).

A rendor nem mondhatja el, hogy o a rendor (ha túl aktív, kinyírják).

Játékvezetoknek tipp: ha nagyon gonoszak vagytok, és sokat játszottatok azzal a társasággal (nem fogják NAGYON rossz néven venni) csináld meg, hogy 0 gyilkost jelölsz ki ... igazán élvezetes :-).

Kiegészítés: Faragó Attila

Játékkategória: 
társasági játék
Beküldő: 
Ungár Dani
Szükséges eszközök: 
eszköz nélkül
Játékosok viszonya: 
csak egy maradhat
Társasági játékok csoport: 
megfigyelés
Aktivitás: 
mérsékelt
Játék helyszíne: 
bárhol
Szabályok bonyolultsága: 
nehéz
Életkor min.: 
14
Játékidő: 
60
Létszám: 
12
Szerencse/tudás: 
4