Bejelentkezés

Friss hozzászólások

Une calculatrice, ou calculette, est une machine concue pour simplifier, et fiabiliser, des operations de calculs.
Nyomtatóbarát változatPDF változat
Kubb dobójáték

A "Tuskó" ("Block" vagy "Bowler [hat]" angolul, "Kubb" svédül) egy - valószínűleg - francia eredetű társasjáték. Svédországban (ott hallottam előszőr a játékról) már a viking idôk óta játsszák. Eredetileg tűzifa-darabokkal játszották, innen ered a neve is.

A játékot egy téglalap alakú, ket térfélre osztott pályán játsszák. Az itt ismeretett szabályok csak egy lehetséges változat, ezeken lehet módosítani, ill. új szabályokat kitalálni.

Hozzávalók:
10 fából készült tuskó (15cm x 6cm x 6cm) - "parasztok"
1 nagy tuskó (30cm x 7cm x 7cm) - "Király"
6 hajítófa (átmérő 4cm, hossz 30cm)
4 sarokjelző, amivel a pályát meg lehet jelölni

Játékosok
2-12, 5 évesnél idôsebb játékos, két csapatra osztva (A és B)

Játéktér
Kb. 5 x 8-10 m-es sima, homokos vagy füves terület (ill. valamivel kisebb, ha gyerekek is játszanak)

A játéktér elrendezése
p - parasztok
K - Király
s - sarokjelző

s-------------------- --------------------s
|---------------------|--------------------|
p--------------------|--------------------p
|---------------------|--------------------|
p--------------------|--------------------p
|---------------------|--------------------|
p--------------------K-------------------p
|---------------------|--------------------|
p--------------------|--------------------p
|---------------------|--------------------|
p--------------------|--------------------p
|---------------------|--------------------|
s-------------------- --------------------s

Szabályok
A játék célja az ellenfél oldalán levő parasztok, majd a Király leütése, a hajítófákkal. Bármely csapat leüti a Királyt mielőtt leütötte volna a parasztokat (az ellenfél oldalán levőket), elveszíti a játékot.

A hajítófákat alulról előre kell dobni, ('propellerszerűen') tilos. A hajítófát mindig valamelyik végén kell megfogni, tilos a közepén. Hajítani az alapvonalról lehet.

A kezdő csapat (legyen most az A) tagjai sorban dobnak, az ellenfél (B csapat) parasztjait próbálván leütni.

Miután mind a 6 hajítófát eldobták, az összes, A csapat által leütött parasztot a B csapat visszadobja az A csapat térfelére: a Király és az alapvonal közé. Ezután mindegyiket függőleges állásba helyezik, mindegyiket ott ahová estek. Ezek a 'mozgó parasztok', a többi, még alapvonalon levők az 'álló parasztok'.

Így a B csapatnak most több parasztot kell leütni!

Mindegyik mozgó paraszt átdobását 3-szor (más szabályok szerint 2-szer) lehet megpróbálni; ha egyik próbálkozásból sem sikerül az ellenfél térfelére átdobni valamelyik parasztot, azt az ellenfél bárhová elhelyezheti (a saját térfelében), de a Királytól legalább 1 hajítófányi távolságra. Egy parasztnak legalább a fele a pályán kell legyen ahhoz, hogy érvényes legyen a dobás.

Tehát most a B csapat következik: először a mozgó parasztokat kell leüssék, majd utána az álló parasztokat. Ha valamelyik álló parasztot hamarabb leütik mint bármelyik mozgó parasztot, azt vissza kell állítani (ez gyakorlatilag 'elpazarolt' dobást jelent).

Az eltalált, felborított mozgó parasztokat ki kell venni a játékból! (Más szabályok szerint játékban maradnak.)

Ha egy csapatnak nem sikerül ledöntenie az összes mozgó parasztot egy dobássorozatban, az ellenfél ideiglenesen az ő alapvonalukhoz legtávolabb (más szabályok szerint legközelebb) levő (eltaláltlan) mozgó paraszt vonaláról dobhat! Ha a következő körben az ellenfél - akinek előzőleg nem sikerült - ledönti a paraszto(ka)t, a dobásokat újból az alapvonalról kell elvégezni.

A játék befejezése
A csapatok felváltva dobnak, amíg az egyiknek sikerül ledönteni az összes parasztot és végül a Királyt is. A Királyt minden esetben az alapvonalról szabad leütni. A Király 'megtámadása' előtt a támadó csapatnak legalább 2 hajítófával kell rendelkeznie; így elkerülhetô, hogy a játék az első körben befejeződjön.

Tipp
Játék közben sokkal könnyebb megérteni a szabályokat.

Játékkategória: 
társasági játék
Beküldő: 
emese
Szükséges eszközök: 
tuskók, hajítófák
Játékosok viszonya: 
csapatverseny
Társasági játékok csoport: 
sportszerű
Aktivitás: 
aktív
Játék helyszíne: 
füves területen
Szabályok bonyolultsága: 
közepes
Életkor min.: 
10
Játékidő: 
30
Létszám: 
4
Létszám min.: 
2
Létszám max.: 
12