

Az Othello társasjáték szabályait egy perc alatt elsajátíthatod, de a mesterévé válni egy élet is kevés. A játék célja, hogy az ellenfeled köveit körbekerítsd és átfordítsd a saját színedre. A feladat egyszerűnek hangzik, de valóban olyan könnyű volna? A feketével kezdődhet is a játék!
A játék előkészítése
Tegyétek ki az asztal közepére az Othello társasjáték tábláját. Osszatok szét 32-32 követ, melyek egyik oldala fekete a másik pedig fehér. Válasszatok egy színt, majd rakjátok le a tábla közepére az alábbi képnek megfelelően.
A játék menete
Első lépésként a fekete játékos kezd.
Amikor soron vagyunk, helyezz a táblára köveid közül egyet úgy, hogy az ellenfél egy vagy több játékkövét egyenes vonalban vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan bezárjuk. Ezeket átfordíthatjuk a saját színünkre. Lásd a második ábrán.
A fehér kő C7-re kerül és egyenes vonalban függőlegesen, átlósan és vízszintesen is bezárja a fekete követ. Ekkor a bezárt köveket átofrdíthatod a fehér oldalukra.
Amikor Te vagy a soros, de nem tudsz köveddel egyet sem bezárni az ellenfél kövei közül, akkor nem teheted le a játékkövet a táblára. A köröd ezzel véget ér és a játékot az ellenfél folytatja.
Nem fordíthatod át az ellenfél kövét a színedre, ha a kövek egyenes vonala egy saját színű köveddel megszakad. Lásd a 3. ábrán.
A fekete kő az A7-es mezőre kerül. Ekkore csak azt az egy fehér követ fordíthatod át, amelyiket az éppen lerakott kő bezárt.
Csak akkor zárhatsz be és fordíthatsz át egy követ a saját színedre, ha annak bezárása közvetlen következménye a lépésednek és a bezárt kövek egyenes vonalban állnak az éppen lerakott köveddel. Lásd a 4. ábrán.
A fekete játékkő az A2-es mezőre kerül. Ekkor csak azt a két fehér követ lehet feketére fordítani, amelyiket az éppen lerakott kő függőlegesen bezárt.
Az összes olyan követ át kell fordítanod a saját színedre, amelyiket az aktuális lépéseddel bezártál. Akkor is, ha éppen előnyösebb lenne nem minden követ átfordítani.
Ha helytelenül átfordítasz egy követ, azt addig korrigálhatod, míg az ellenfeled nem lép. Ha az ellenfél már új követ rakott a táblára, akkor a hibát már nem javíthatod.
Miután egy játékkő lekerült a táblára, azt onnan visszavenni vagy áthelyezni nem lehet.
ha már nincs játékköved, de lenne lehetőséged ellenfeled köveinek bezárására, akkor az ellenfélmel űt kell adnia a kövei közül egyet. Ez egészen addig folytatható, míg végül nem marad lépéslehetőség.
A játék vége
Ha már egyikőtök sem tud követ letenni a táblára, a játéknak vége. A játékot az a játékos nyeri, akinek több sajátszínű köve van a táblán.
A játék mind a 64 játékkő lerakása előtt is befejeződhet.
Csatolmány | Méret |
---|---|
othello-tarsasjatek.pdf | 599.39 kB |