Bejelentkezés

Friss hozzászólások

Une calculatrice, ou calculette, est une machine concue pour simplifier, et fiabiliser, des operations de calculs.
Nyomtatóbarát változatPDF változat
Ostábla (Backgammon)

Ostábla (backgammon)
Az ostábla az egyik tagja annak a táblajáték-családnak, amelyet jellegzetes, 24 háromszögből álló táblán játszanak 2x15 koronggal és dobókockával. Az ostábla rokonai - a teljesség igénye nélkül - a Görögországban játszott tavli, a török tavla, az izraeli shesh-besh, az orosz nardi, az amerikai acey-deucey, a francia tric-trac. A magyar nyelv ostábla néven őrzi az emlékét a nálunk középkorban kiveszett játéknak.
Az ostábla-felszerelés egy táblából, két különböző színű, 15-15 korongot tartalmazó bábukészletből, két pár dobókockából, két dobópohárból és egy duplázó kockából áll.

Szabályai:
A játék során az ellenfelek egymással szemben haladva valamennyi korongjukat saját szedőterületükre viszik, ezután pedig korongjaikat lepakolják a tábláról. A játék győztese az, aki elsőként viszi le valamennyi korongját, vagy az, akinek a tétemelését követően az ellenfél feladja a játékot.
Az ostáblát ketten játsszák egy 24 mezőből álló táblán 15-15 koronggal. Az egyes mezőket a háromszögek jelzik, ezeken lépdelnek a korongok a kockadobásnak megfelelően. A játékosok a táblán körbe viszik a korongjaikat, egymásnak ellentétes irányban, és az győz, aki előbb szedi ki a tábláról a bábuit.

Fekete az óramutató járásával ellentétesen haladva (nyilak) megpróbálja valamennyi bábuját a házába vinni (1-től 6-os mezők – bekarikázva). Ezzel éppen ellentétesen halad Piros, ugyanazzal a céllal mint Fekete. Piros háza tehát Fekete házával szemben helyezkedik el (19-től 24-es mező).
Minden lépést kockadobás előz meg: a játékos két kockával dob, a dobott értéket pedig lelépi. Ha pl. 6-4-et dobott, akkor hat mezőt és négy mezőt kell lépnie. Ezt többféleképpen is megteheti.
Lelépheti ugyanazzal a bábuval mindkét értéket, két különböző bábuval két különböző helyre, vagy két különböző bábuval ugyanarra a helyre. Egyszóval tetszés szerint léphet, mindössze egyetlen szabályt kell figyelembe venni: nem léphet olyan mezőre, ahol az ellenfélnek egynél több bábuja van.
Különleges dobások a dupla dobások (1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 5-5, 6-6), ilyenkor mindkét kockát kétszer kell lelépni (tehát összesen négy 1-est dupla egyes esetén, négy 2-est dupla kettes esetén stb.).
Ha Fekete olyan mezőre lép, ahol Pirosnak egyetlen korongja van, akkor Pirost kiüti és a kiütött bábu a sorompóra kerül.
Ha Fekete mondjuk 3-1-et dob és kiüti Piros bábuját, akkor Piros a sorompóra kerül és mindaddig nem léphet a többi bábujával, amíg vissza nem tér Fekete házának valamely mezőjére.
Ha egy játékos valamennyi bábuja a házában tartózkodik, elkezdheti kivinni korongjait a tábláról.

Pontszámítás:
Az ostáblát győzelmi pontért játsszák. A sima győzelem, vagyis amikor az egyik játékos valamennyi bábuját levitte a tábláról, ellenfele pedig legalább egy korongját kivitte, 1 pontot ér. Ha a vesztes játékos még nem vitt ki bábut a tábláról, a győztes játékos két pontot nyer, az ilyen győzelmet gammonnak hívják. Ha egy játékos úgy kap ki, hogy nem pakolt ki bábut és az ellenfél otthonában vagy a sorompón korongja maradt, úgy ellenfele három pontot ír, ezt hívják backgammonnak.

Játékkategória: 
agytörő feladat
Játékkategória: 
játékforgalmazás
Játékkategória: 
táblajáték
Játékkategória: 
társasági játék
Tábla típus: 
speciális forma
Játékosok viszonya: 
csak egy maradhat
Társasági játékok csoport: 
stratégia
Aktivitás: 
mérsékelt
Játék helyszíne: 
bárhol
Szabályok bonyolultsága: 
könnyű
Életkor min.: 
8
Létszám: 
2